Häst Nilsson

För snart tio år sedan ändrade jag mitt tilltalsnamn från Fredrik till Frippe,
jag hade kallats Frippe i många år men inte hetat det på allvar. Det gamla namnet Fredrik som mina föräldrar valt, var jag när jag var liten men jag kände mig inte liten längre och hade helt enkelt blivit mer Frippe än Fredrik. Jag hade bland annat gett ut min första bok under namnet Frippe och fick mer och mer post och lön till Frippe Nilsson.
Jag minns att jag vid flera tillfällen hade problem på posten när jag hade fått utbetalningar till Frippe Nilsson. Jag lovade på heder och samvete att jag var Frippe också, jag var inte bara Fredrik. Men de trodde sällan på mig och det brevdessutom dubbel problematik eftersom jag inte ens var lik personen som skulle föreställa mig på mitt ID-kort och när inte ens foto eller namn stämde fick jag vid ett tillfälle prata med chefen på posten vid Nytorget. Han gav mig ett nytt ID-kort med ett nytaget foto som skulle vara mer likt mig, men jag ändrade snart utseende, så det blev bara en kortsiktig lösning. Snart "döpte" jag om mig,blev Frippe på allvar. Det var skönt att bestämma själv vad man verkligen ville heta oach att jag bli tilltalad som Frippe även av myndigheter och postkassörskor.

Men nu är jag lite sugen på lite förnyelse igen, kanske ska man ändra förnamn igen. Men inte till ett namn som jag kallas för eftersom jag fortfarande bara kallas för Frippe, utan ta ett namn som jag inte kallas som bara jag gillar: "HÄST".
Bli Häst Nilsson.
Jag har aldrig varit särskilt djurintresserad men de senaste åren har jag tidvis varit som besatt av att prata om djur, och djurljud mm. Varför vet jag inte, jag vill inte träffa djuren, bara prata om dem, är nog lite djurrädd när allt kommer omkring. Är nog en Wannabedjur…
Jag har också en hel del djur i min lägenhet, inga levande förståss. Jag har bland annat mjukisdjur, en stor gunghäst, en porslinstupp som heter Jocke och tre små får från Fårö. Min favorit är en stor häst men inte gunghästen utan det är en annan häst som jag kallar enbart för Häst.

Häst Nilsson

Det skulle verkligen vara kul med lite förnyelse, Skulle vara så kul att heta Häst, men jag undrar hur jag skulle bli bemött som Häst.
Typ: "heter du verkligen Häst?"
"Nej jag är Häst" skulle jag svara då.
"Hur stavar du häst?"

Jag skulle kunna skriva en bok som heter "Mitt liv som Häst", av Häst Nilsson.
Fan vad kul!!!
Den boken skulle då handla om hur man blir bemött med ett ovanligt namn, om jag skulle få något jobb. Om jag skulle få någon lägenhet, om folk skullle se på mig med andra kanske mer kritiska ögon.
Vem skulle jag bli i folksögon, vem skulle jag bli i min kropp,
skulle jag vara Frippe som leker Häst eller skulle jag bli Häst som varit Frippe.

Märkligt, jag är lite sugen på att bli Häst helt enkelt...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar