Kulturscenen The Story!

När jag passerade återvinningsstationen på Malmgårdsvägen på Södermalm 2014 såg jag en lastpall. Jag tog med den till min kolonilott i Vitabergsparken, men visste inte vad jag skulle ha den till. Efter en stund kom jag på att jag skulle göra en scen av den. Jag målade den svart, spikade fast en bräda på fronten och skrev "KULTUR" med stora vita bokstäver.


Jag undersökte om det fanns något passande domännamn som var ledigt och upptäckte till min förvåning att www.kulturscenen.se var tillgängligt. Jag bokade det och skapade en enkel hemsida med Wordpress. Jag skickade pressutskick till lokaltidningen som hörde av sig direkt och intervjuade mig. Jag fick hela framsidan på lokaltidningen. Södermalm hade fått en ny scen! "Liten estrad för stor kultur!".

När det var Öppen trädgård på Barnängens koloniområde första helgen i september 2014 invigdes Kulturscenen med vänner som uppträdde, några var Malin Jakobsson, Cecilia Thorngren, Fröken Underbar och The LouLou Sisters. Det blev succé! Folk trängdes i rabatterna och hängde i körsbärsträdet.


Veckan därpå blev det en miniturné på Södermalm som vi kallade för "Bättre scen än aldrig". Vi drog Kulturscenen på en pirra och hade med en liten batteridriven högtalare. Vi började på Mariatorget, sedan gick det lilla "Rocktåget" till Medborgarplatsen, men vi fick flytta till Götgatsbacken eftersom det var en annan konsert på Medis och vi skulle inte höras alls.

Efter Götgatsbacken gick vi till Nytorget där dagen avslutades i dur. Medverkande var bland annat Sandra Vilppala, Malin Jakobsson, Jenny Almsenius och Lill-Marit Bugge. Jag hade med min gamla cylinderhatt där publiken fick lägga donationer till artisterna. Helt galen dag!

När jag ställde ut mina djur på Galleri Axel den hösten hade jag tagit dit Kulturscenen och bland annat Nino Ramsby och Ulven Nilsson uppträdde.
När det blev vinter och kallt ute arrangerade vi två kvällar med Kulturscenen på Twang på Katarina Bangatan. Vi kallade evenemangen för "Massmötet" samt "Det nya massmötet". Det var knökfullt och kul! Det var innan Twang hade fått alkoholtillstånd så vi sålde öl själva, en hel del öl gick åt.

Det var även mellan de båda evenemangen på Twang som jag startade mitt band Frippes kapell främst för att jag ville spela på Kulturscenen men det är en annan story.
I maj 2015 när Nino Ramsby skulle ha sitt skivsläpp hade han det tillsammans med Kulturscenen. Eftersom det regnade kunde vi inte vara i Tanto som det var tänkt, så vi var under Årstabron. Men det visade sig vara en perfekt plats för konserter. Dels för att taket från bron skyddade oss från regnet men också för att man kunde sitta i backen och titta.
I augusti 2015 var Kulturscenen tillbaka under Årstabron, denna gång för att fira Sandra Vilppalas nya singel!!

Första helgen i september 2015 var Kulturscenen hemma på platsen där allt började, dvs Barnängens koloniområde, då vi hade en minifestival på två dagar när det var Öppen trädgård.
September 2016 skapade vi stadgar och bildade en ideell förening för Kulturscenen.


Under våren 2017 hade vi tre Kulturaftnar på Timmermansgården på Södermalm. En väldigt mysig lokal som fler borde upptäcka!

Kulturföreningen Kulturscenen beviljades kulturstöd för vårt sommarprojekt Torg & Park 2017 av Kulturförvaltningen. Under sommaren uppträdde 32 olika artister och vi var på 14 olika torg och parker. Platser där vi uppträdde var bland annat Nytorget, Sergels Torg, Östermalmstorg, Tensta, Alby och utanför Riksdagshuset.
Kulturscenen har även haft några "ArtistTalks" på utställningar, bland annat med Pelle Seth i samband med utställningen "I min hatt" som han hade på Il Cafe på Södermannagatan eller Cato Leins utställning på Galleri Axel. Dessa "ArtistTalks" var nog grunden till det som sedan blev min podcast Under körsbärsträdet, men det är också en annan historia.


I samband med att Christer Fjellman med flera återskapade fotoutställningen Planket första året som "Gorilla", var Kulturscenen där och skötte invigningen 2014. Sedan dess har Planket vuxit och är nu två dagar och jag har fortsatt att inviga fotoutställningen med en intervju varje år.



Kulturscenen har även haft en del andra evenemang och en massa olika personer har varit inblandade på kulturresan. Knut Koivisto har varit kulturfotograf nummer 1 för Kulturscenen.
Men sedan låg Kulturscenen ute en vinter och ruttnade. Därefter kom Corona och allt stannade av.
Ja, och nu har vi hoppat fram lite i tiden och befinner oss i det som kallas nutid, en tid som känns mer och mer overklig. En tid där kultur och vänner som möts behövs mer än någonsin. Jag och Malin pratade nyligen om att vi skulle köra igång Kulturscenen igen. Och i veckan när jag stod och väntade på att en vän som var inne på Urban Deli, tänkte jag att jag skulle ringa Malin och boka in ett möte. Jag funderade på om vi skulle bygga en Kulturscen.
Men precis när jag står och funderar på hur en ny scen ska byggas, ser jag en lastpall ligga vid ett bygge vid Nytorgsgatan. "Va fan, det här är ju magi", tänkte jag, gick fram och inspekterade och den såg perfekt ut. Jag drog ut lastpallen under inhägnaden och kände magin!
Det här är ju NYA KULTURSCENEN!
Nu ligger den på kolonilotten och väntar på färg, vår och vänner.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar